Monday, July 27, 2009

عين شمس

في تحديث في آخر الموضوع
-------
.. أحلام الناس الغلابه .. بسيطه جدا
من كتر بساطتها .. ممكن مانشوفهاش

بوستر الفيلم .. عبارة عن شخبطة طفل على ورقة كرافت او الورق اللي بيسمّوه ورق لحمه .. وفي الخلفية لقطة لشخص بيطيّر طيارة ورق وهو واقف على عشة حمام
قمة في البساطه .. قمة في العمق الانساني

القصة والسيناريو والحوار .. لـ تامر السعيد ومعاه ابراهيم البطوط مخرج الفيلم , والاتنين عملو حالة تناغم سهلة جدا .. بداية من أول الفيلم وصوت تامر السعيد كمعلق على أحداث الفيلم .. واللي في أول الفيلم ولغاية ماخرجت من الفيلم كمان .. كنت معترض عليها وعلى اسلوب الراوي .. وشايف انه من الأفضل للفيلم انه يبقى شغال لوحده , لكن لما قعدت مع نفسي وافتكرت نبرة صوت تامر الساخره وتخيلته واحد صاحبي بيحكيلي على حدوتة بسيطه .. حدوتة عين شمس

الفيلم فيه مشاهد كتير لازم الواحد يتكلم عنها .. لكن لو عملت كده هاحرق الحالة الفنية نفسها .. خاصة إن الفيلم مش من نوعية أفلام القصة والحبكة الدرامية والشغل التجاري اللي بنشوفه .. لأ .. الفيلم حالة واقعية جدا .. حالة بنشوفها كل يوم .. لكن مش عايزين نعيشها .. وبنهرب منها
بس أكتر منطقتين عجبوني قوي قوي قوي .. هي أول الفيلم والربط بين عم رمضان سواق التاكسي .. وبين الدكتورة مريم وهي في العراق .. و الصياد العراقي .. و سليم بيك .. ويرجع بينا المشهد تاني لعم رمضان السواق , كل ده على صوت مريم صالح وهي بتغني أغنية عراقية اسمها يامّا ذكريني .. كنت حاسسها قوي بالرغم من اني مش بافهم عراقي
كمان من أقوى المشاهد في الفيلم .. واللي باعتبره بيعبر بواقعية شديدة عن الشعب المصري البسيط .. مشهد الأم وهي بتحكي لبنتها شمس .. قصة السيدة مريم .. وهم بياخدو البركة من عند شجرة مريم .. فعلا هم دول المصريين الغلابه قوي .. مسلم أو مسيحي - مش فارقه - الكل بياخد البركة من رموز دين التاني .. قماشه منسوجه ربّاني بطريقة مش مفهومة .. وهي دي بجد معجزة الشعب المصري الغلبان
القصة والسيناريو والحوار .. عشرة من عشرة
--------
التمثيل .. قمة نبوغ الممثل - من وجهة نظري - لما ماتبقاش عارف هل هو بيمثل ولا هو طبيعي كده .. وحتى لو هو طبيعي كده .. بتبقى قمة النبوغ من المخرج والقائمين على الفيلم انهم يخلّوه يبقى بيتكلم بطبيعته
الممثلين في الفيلم مش معروفين قوي .. يعني مافيش حد منهم اتشاف كتير عالسينما قبل كده .. والنقطة دي تتحسب للفيلم مش عليه .. لأن المشاهد هيحس ان الناس دي قريبين منه .. ومش هيبقى عنده الايحاء المُسبّق بأن ده الممثل فلان الفلاني اللي بيعمل دور علان العلاني في الفيلم
ولازم اتكلم عن كل اللي مثلو في الفيلم .. واديهم حقهم زي ما استمعت بالفيلم

رمضان خاطر .. في دور عم رمضان سواق التاكسي .. مش ممكن .. قمة السهل الممتنع وانت بترد على سليم بيك وانت مبسوط عشان ابنه حلق دقنه من غير مايتعوّر , قمة الروعه وانت بتتكلم في المؤتمر الانتخابي لمرشح مجلس الشعب , لقطتك وانت قاعد على الارض ومقرفص وساند ضهرك عالحيطه ومولّع سيجاره في أثناء ما ام شمس بتتكلم معاها وبتحكيلها حكاية شجرة السيدة مريم .. حسستني انك فعلا إنسان مصري بسيط .. بيتألم
عشره من عشره ياعم رمضان يا خاطر

بطرس بطرس غالي .. سليم بيه .. دهشتك وانت بتتكلم مع الدكتورة مريم وبتسألها عن الفنج شوي أثارتني إني اعرف ايه هو الفنج شوي ده !!؟ , اسلوبك وانت بتقول لابنك يحلق دقنه ازاي حسسني انك فعلا أب وفرحان بابنه اللي كبر وهيحلق دقنه أول مره في حياته , غضبك وانت بتتكلم مع ابن اخوك اللي انت معيّنه في شركتك وواقف معاه في الانتخابات وهو مش فاهم حاجه في الحياه , لقطتك وانت عايز تنتحر .. ايه يا عم بطرس .. ايه الجمال ده
عشره من عشره مافيش كلام

حنان عادل .. في دور الطفله شمس .. بنت مصريه معجونة بشقاوة وخفة وذكاء , من أول لقطة ليها وهي بتخرج بيتهم من الشباك وبتنزل على العربيه وهي مبسوطه وبتضحك .. خفت عليها بجد , اسلوبها وهي بتقول للمدرّسه عن ان وسط البلد مراجيح وشجر زي مابتشوف في كتاب الانجليزي اللي بتدرسه - اسقاط عن التعليم وإنه مش معمول ليه تحديث - كلامها مع عمرو أخو المُدرّسه وهزارها معاه .. حسيتها بجد بنت حد اعرفه او بنت اخويا
عشره من عشره يا حنان .. وربنا يحميكي يارب

حنان يوسف .. أم شمس ومرات عم رمضان .. غووووووول .. بجد غوووووول في التمثيل , عرفتي تركيبة الست المصريه في المناطق دي وعملتيها بواقعية متناهية .. مش زي ما اتعودنا نشوف في الافلام التجارية , مشهدك وانتي بتتكلمي مع المُدرّسه في بيتكم وبتقوليلها عالجواز والحياة الزوجية , مشهدك الرهيب وانتي بتتكلمي مع الدكتورة مريم وانتي أم عندها عزة نفس وخايفة على بنتها , اللقطة الصغيرة جدا لما خرجتي من اوضة شمس وانتي بتحكيلها حكاية السيدة مريم وشفتي رمضان وهو قاعد مقرفص على الارض , صوتك الحنين وانتي بتحكي لشمس حكاية السيدة مريم
مليون من عشره .. يا أم شمس

سمر عبد الوهاب .. المُدرّسه اللي بتدرّس شمس .. واللي على ماسمعت انها في الحقيقه ام حنان اللي كانت عامله دور شمس , دور بسيط قوي .. وفي العميق بالرغم من بساطته , رغبتها في انها تتجوز وهتموت على الجواز كانت حالة حلوة قوي , استغرابها من شمس في بعض تصرفاتها وردود فعلها كانت حلوة قوي , آخر لقطة ليها وهي لابسه الفستان الاسود - زي ماقالتلها شمس - وهي بتعيط .. وجعتني قوي قوي
عشره من عشره يا أبلة

مريم أبو دومه .. الدكتورة مريم .. أديتي الدور زي ماهو مطلوب .. خاصة ان معظم المشاهد بتاعتك كانت قايمة على ردود الفعل , رد فعلك وانتي بتسمعي الاغنية العراقيه وبتفتكري رد فعلك لما كنتي بتتكلمي مع الام العراقية في العراق .. رد فعلك على سؤال سليم بيه عن الفنج شوي , رد فعلك في نظرتك الصامته اللي شايله مليون معنى ومعنى لما أم شمس بتسألك لو دي بنتك .. كنتي تحبي تخليها تتعالج هنا !!؟؟
رد فعلي على ردود فعلك .. عشره من عشره يا دكتورة مريم

أحمد مصطفى .. عمرو أخو المُدرّسة .. واللي بيعتبر شمس اخته الصغيره .. والحقيقه هو وصاحبه - أيمن عبد الرؤوف - كانو عاملين حالة حلوة قوي .. جدعنة ولاد البلد وخفة دمهم .. كاريزما الشباب في المناطق البسيطه وهم بيفردو شعرهم لغاية مايبوظ .. حالة تربية الحمام على السطح .. فهلوة نظام الوصله ومحاولة الوقوف جمب شمس واهلها عن طريق انهم يعرضو أفلام وثائقيه على الناس بالعافية بدل ماهم متخدرين بماتشات الكورة
حسيتك صاحبي ياجرع .. انت وصاحبك .. مليون من عشرة .. والمشاريب عندي

هاني المتناوي .. في دور هاني ابن اخو سليم بيه اللي ماسكلو شغلو , نظرتك وانت محتاس حوسة سودا - في رمزية رهيبة لشخص جمال مبارك - لما سليم بيه بيقولك وهو بيزعق تشوفلو حل في اللي بيحصل في موضوع القروض اللي عليه .. رد فعلك وإجابتك على سؤال أحد الاشخاص ليك في المؤتمر عن سبب ترشيحك للمجلس عن دايرة عين شمس بالرغم من انك في الزمالك
.. هاني .. أرشحك في الدور ده انك تمسك بلد التمثيل السهل الممتنع .. ومش بالتوريث .. لأ .. بالتزكية
عشره من عشرة

قلبظ .. ماعرفش اسمك الحقيقي ايه .. وماعرفش انت ممثل ولا كده طبيعي .. بس في الحالتين .. استمتعت بيك جدا .. كفاية رقصك في الفرح .. ومسكتك للسيجارة وانت بالفالنه الحمالات عالسطح ومحتاس مع الدش في آخر الفيلم .. مليون من عشره

محمد عبد الفتاح .. أو كالابالا .. واللي كان عامل دور المدرس اللي بيحب المُدرّسه بتاعة شمس .. بساطه مش ممكن .. كفاية المشهد بتاعك وانت متخرشم وراكب مع عم رمضان التاكس وبيقوللك ده من ايه وبتقوللو مظاهرة .. ورد فعلك على كل الكلام اللي قالهولك
عشره من عشره يابو حميد
-------

الموسيقا التصويرية .. أمير خلف .. واللي كان لاعب في منطقة بسيطه قوي .. تكاد تكون مش ملموحة لكن واصله .. يعني مش زي ما في افلام كتيره بنشوفها .. بنلاقي صوت الموسيقى بيعلى لما بتحصل مصيبه مثلا عشان المشاهد يتخض .. لأ خالص .. زي ما إيقاع الفيلم كان في الهادي ومن غير زيطه ولا دوشه .. الموسيقا كمان كانت كده
بس يؤخذ عليه انه ماخدش تيمة موسيقية بسيطه من الفولكلور الشعبي .. ومش باقصد هنا الاغنية الرائعة بتاعة آخر الفيلم واللي على لحن اغنية ياعزيز عيني لسيد درويش .. واللي عمللها أيمن حلمي كلمات خاصة .. لدرجة اني نسيت الكلمات الاصليه للاغنية واندمجت مع الاغنية الجديده
كان نفسي يا أمير تاخد تيمة بسيطه تبقى واضحه ومقريه عند الناس
الموسيقا التصويريه .. تسعه من عشره
والاغنية بتاعة أيمن .. عشرطاشر من عشره
-------

التصوير .. لـ هشام فاروق .. وتصوير الفيلم كان لوحده حوار .. لأن الفيلم متصور بكاميرا ديجيتال .. مش كاميرا سينمائية .. وبالرغم من اني في أول الفيلم كنت حاسس اني باتفرج على حفلة عيد ميلاد أو فرح واحد صاحبي .. نتيجة للتشابه في الصورة بين الحالتين وبين صورة الفيلم .. لكن شوية بشويه لقيتني دخلت جو الحدوته .. وحسيت انها حدوتة ناس صحابي وجيراني
أقوى المشاهد من وجهة نظري .. هي مشهد الام وهي عند شجرة السيده مريم .. وكمان مشهد عمرو وهو بيطير طيارة شمس في آخر الفيلم .. ومشهده وهو بيحلق شعره , كمان مجموعة اللقطات الواقعية زي الفرح و حالة الناس عالقهوة ساعة لما اتقطع الماتش وبيتعرض عليهم الفيلم الوثائقي بالعافيه .. لكن أعلى لقطة واللي فعلا تستحق قفلة الفيلم .. وتستحق تحية خاصة لكل اللي عملو الفيلم .. هي آخر لقطة .. لما الكمين مسك العربية اللي فيها الكاميرا عشان يسألها على التصريح
لكن اللي خدته على التصوير .. ان في بعض المشاهد الليلية الخارجية .. كانت محتاجه اضاءة أقوى من كده .. خاصة مشهد عمرو وصاحبه لما قام من عند الحلاق وهو بيفرد شعره وخرجو مع بعض في الشارع
التصوير .. تسعة ونص من عشرة
-------

الديكور .. والحقيقة هو مش ديكور بمعنى كلمة ديكور .. يعني مافيش لوكيشن اتعمل مخصوص للفيلم .. لأ .. المشاهد كلها متصورة في أماكنها الطبيعية .. وده كان في صالح الفيلم
لأني حسيتني معاهم
--------

المونتاج .. لـ أحمد عبد الله .. وهو المونتير بتاع فيلم الغابة وفيلم ورقة شفرة .. وبجد في الفيلم ده وصل لقمة الخبرة .. لدرجة اني ماحسيتش بأي ملل طول الفيلم واتضايقت جدا لما خلص
مزج رائع بين مجموعة لقطات اعتقد انها في حد ذاتها كانت كتير وكان أي مونتير هيحتاس قدامها .. وحسيت ان المونتاج هو اللي ظبط فعلا ايقاع الفيلم وعملو قماشه ناعمه ماشيه مع بعضها
احمد .. مش لاقي حاجه اقولها غير اني منتظر بفارغ الصبر أول افلامك على مستوى الاخراج
فيلم هليوبوليس
المونتاج .. مالانهايه من عشرة
------

الاخراج لـ ابراهيم البطوط .. واللي ماكنتش اعرفه الصراحه ولا اعرف حاجه عنه .. ولما دعبست وراه اكتشفت انه مخرج افلام تسجيليه بالدرجة الأولى .. وعمل تجربة واحده روائية قبل الفيلم ده وللاسف ماعرفتش اشوفها وهي فيلم اسمه إيثاكي - هتلاقو إعلانه هنا - ومن هنا كنت خايف اشوف الفيلم .. لأن المخرج التسجيلي لما بيعمل فيلم روائي .. يا بيعمل حاجه بتميل للواقع التسجيلي أكثر منه دراميا .. يا بيعمل حاجه فلته بمعنى كلمة فلته , ولما شفت الفيلم .. اتأكدت انه مخرج فاهم الفرق بين الاتنين كويس قوي .. وفعلا عنده إحساس عالي قوي .. ومتأكد .. واحلق دقني كمان .. وعلي الطلاق بالتلاته - ولو اني مش متجوز بس شغال عادي يعني - انه بعد خمسين سنه لما يجي جيل عايز يفهم الفتره اللي فاتت .. أول فيلم هيقوللهم الحالة بتاعتنا هو الفيلم ده

أكتر حاجه بقى عجبتني ولقيت نفسي مروّح بيتنا وانا بافكر فيها بعد ماشفت الفيلم .. انك قلتها من بين سطور الفيلم .. مش شرط أمريكا تغزو مصر - زي ما حصل في العراق - عشان تتحول حياتنا لعالم مسرطن , والمنطق ده هو اللي بيتقال لما حد بيهاجم النظام .. بيتقال انتو عايزين البلد تخرب زي ما العراق خربانه .. وكأن البلد ميت فل واربعتاشر
ابراهيم يا بطوط .. منتظر فيلم رُبع جرام
مليوووووووون من عشرة

ملحوظة
فيلم عين شمس اتعرض في أكتر من مهرجان وخد جوايز كتير لتمثيله لمصر .. زي جايزة أول عمل من مهرجان روتردام .. وجايزة أحسن فيلم من مهرجان تاورمينا في ايطاليا .. وجايزة خاصة من مهرجان قرطاج
الإفيه بقى ان الفيلم كان ممنوع من العرض في مصر بالرغم من انه شرّف مصر في المهرجانات دي كلها .. وسبب المنع ان الفيلم اتصور من غير موافقة الرقابة على السيناريو .. يعني ما اتمنعش عشان حاجه قبيحة , والفيلم - ورحمة امي - انضف من الصيني بعد غسيله , ولما جات الشركة العربية واشترت حق التوزيع والعرض في السينما .. اتعرض الفيلم في أول موسم الصيف .. وبعدها نزلت شوطة افلام الصيف .. وللاسف الفيلم ماخدش حقه الكافي من المشاهده

قبل ما امشي .. نفسي تشوفو الكليب ده
-----
عين شمس هيتعرض بكره ٢٩/٧/٢٠٠٩ في جمعية النقاد ٣٦ شارع شريف وسط البلد الساعة سبعه مساءا
سوووو

9 comments:

adel said...

1-مبروك العودة ياسووووووووو
ده المدونة مليانة تراب ياراجل و عاوزين ننضفها

2-ملحقتش اشوفه لاسف لنه اتشال بسرعة و انت عارف طبعا ليه
بلد الافلام دي تتشال عشان عمرو و زفت سلمي

3-تحليل جميل شوقني اكتر للفيلم اكتر ما انا كنت عاوز اشوفه

4-علي فكرة حسيت اني انا اللي كاتب :):):)
واضح اني خدت الاسلوب ده منك يامعلم
ههههههههههه

بجد متقفلش دي و اكتب اللي يعجبك انا عاجبني ياعممممممممم

اهلا بيكي تاني و بافلامك و بسلطاتك و بابا غموجك

كيــــــــــــارا said...

بجد كلامك جبار شوقتني فعلا اشوف الفيلم

مهندس مصري said...

الله يا سوو
الله يا بني بجد
وحشتني كتاباتك الحلوة في المدونة دي
أيوه كده إرجع لنا يا راجل

-:::خوخة:::- said...

حمدالله عالسلااااااااامة
ايوا كده ..
انا هحاول احمل الفيلم لانه باين عليه تحفة
لما شوفت اعلانه حسي انه مختلف بس مجاش فبالي انه ممكن يكون اتمنع من العرض .. ربنا يشفي الرقابة وناسها :))
الحاجة الحلوة بيمنعوها واديني في الهايف وانا احبك يانننس

يلا انا جايبة الزعافة وجايه انفض معاكو :)))

Soooo said...

فيلم عين شمس هيتعرض بكره الاربعاء ٢٩/٧/٢٠٠٩ في جمعية النقاد ٣٦ شارع شريف وسط البلد الساعة سبعه مساءًا

Anonymous said...

جبتلك ايثاكي . . بس ملقتكش . . الجايات أكتر . . أنا و كل الكرو والكاست عاجزين عن الشكر لكل كلمة كتبتها . . صباح الفل

ibrahim el batout

tamer.sala7 said...

الحق يا سوووووووو

ده المخرج أ / ابراهيم البطوط جه وانت مش هنا

Tadwina said...

مرحباً
لقد قام أحد المعجبين بمدونتك بإضافتها إلى تدوينة دوت كوم، بيت المدونات العربية.

قام فريق المحررين بمراجعة مدونتك و تصنيفها و تحرير بياناتها، حتى يتمكن زوار الموقع و محركات البحث من إيجادها و متابعتها.
يمكنك متابعة مدونتك على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com/feed/1444

يمكنك متابعة باقى مدونات تدوينة دوت كوم على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com

لعمل أى تغييرات فى بيانات مدونتك أو لإقتراح مدونات أخرى لا تتردد فى الإتصال بنا من خلال الموقع ونرجو منك مراسلتنا للأهمية على الايميل
Tadwina@gmail.com
لوضع البانر الخاص بنا على الصفحة الرئيسية لمدونتك حتي يستطيع قراءنا في مصر والوطن العربي من متابعة تدويناتك المستحدثة

و لكم جزيل الشكر،

فريق عمل تدوينة دوت كوم.
http://www.tadwina.com

Hany said...

شكرا يا سو على تقديرك ليا في الفيلم
وشكرا على وجودك ناقدا (مستقلا) للسينما

 
سينماتك - Templates para novo blogger